X

سازمان امور مالیاتی کشور، در راستای توسعه خدمات الکترونیکی جهت خوداظهاری مودیان مالیاتی، سامانه تحت وب تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی را طراحی و توسعه داده است. مودیان محترم مالیاتی، پس از ثبت نام در سامانه ثبت نام الکترونیکی می بایست با نام کاربری و کلمه عبور دریافتی، در سامانه اظهارنامه اشخاص حقوقی وارد و نسبت به تکمیل اطلاعات عملکردی خود اقدام نمایند.

نکته مهم : با عنایت به بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۹/۲۴ مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ، تاریخ تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقوقی که ۲۹ اسفند ماه پایان سال مالی آن ها است، تا پایان شهریور ماه می باشد.

تسلیم الکترونیکی اظهارنامه با استفاده از اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد بنابراین ضروری است مودیان نسبت به تکمیل اطلاعات، رفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه ثبت نام اقدام نمایند. اطلاعاتی که از این سامانه دریافت می شوند، غیرقابل ویرایش است. درصورت لزوم پس از ویرایش اطلاعات و تایید آن، جهت بروزرسانی اطلاعات در سامانه اظهارنامه مالیاتی از گزینه دریافت اطلاعات هویتی استفاده نمایید. قبل از تایید نهایی، نسخه پیش نویس تکمیل شده را از سیستم اخذ و به دقت بررسی فرمایید سپس اقدام به تایید نهایی نمایید. ارسال الکترونیکی اظهارنامه به منزله تسلیم قانونی اظهارنامه تلقی خواهد گردید و نیازی به ارائه اظهارنامه چاپ شده به اداره امور مالیاتی ذیربط نخواهد بود.

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه های مالیاتی به شرح زیر می باشد:


  • ورود به سامانه با نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده از سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور
  • ثبت اظهارنامه در سامانه و ورود به محتوای اظهارنامه از طریق عملیات مشاهده
  • تکمیل جداول مالی و ترازنامه توسط مودیان حقوقی
  • چاپ و بررسی نسخه پیش نویس
  • تایید نهایی اطلاعات
  • دریافت کدرهگیری
  • صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
  • امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی

صدور قبض مالیاتی مودیان


مودیان حقوقی می توانند پس از تایید نهایی اطلاعات اظهارنامه خود، از طریق سامانه اقدام به صدور قبض مالیاتی نموده که از منوی لیست قبوض قابل رویت و پس از چاپ قبض مالیاتی می توانند از طریق بانک و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی بانک ملی اقدام به پرداخت نمایند.


سوالات متداول

اطلاعات این جدول بر اساس سرویس ارتباطی با سازمان ثبت شرکت‌ها و بر اساس اطلاعات دریافتی از پلمپ دفاتر مودی تکمیل می‌شود که چنانچه با اطلاعات مودی مغایرت دارد قابل اصلاح می‌باشد.

چنانچه پاسخ دو پرسش آخر جدول اطلاعات اختصاصی بلی باشد این تخفیف به مودی تعلق می‌گیرد و درآن صورت دو فیلد درآمد ابرازی مشمول مالیات سال قبل و درآمد ابرازی مشمول مالیات سال جاری فعال می‌شود که پس از تکمیل توسط مودی درصد تخفیف به صورت سیستمی محاسبه و در مالیات متعلقه تاثیر می‌گذارد.

مودی می بایست ساعت و تاریخ سیستم خود را به صورت دقیق تنظیم نموده و Time Zone سیستم را بر روی Tehran تنظیم نماید و سپس اقدام به ورود نماید.

مودی می بایست در صفحه ورود "دارای وضعیت غیرفعال در سامانه ثبت نام" را انتخاب نموده سپس فیلدهای شناسه ملی، کدرهگیری ثبت نام و کد امنیتی را به منظور ورود به سیستم ثبت نماید.

مودی می بایست به کمک اسکرول کنار و پایین صفحه، به سمت چپ صفحه رفته و در قسمت عملیات کلید ذخیره را انتخاب نماید.

برای این مودیان دریافت قبض اجباری نمی باشد و در صورت صفر بودن مالیات و یا عدم تمایل به دریافت قبض (با در نظر گرفتن قوانین مالیاتی مربوط به پرداخت مودی که به عهده مودی می باشد) می توانید از این صفحه خارج شوید.

مودی می بایست در صفحه ورود "دارای وضعیت غیرفعال در سامانه ثبت نام" را انتخاب نموده سپس فیلدهای شناسه ملی، کدرهگیری ثبت نام و کد امنیتی را به منظور ورود به سیستم ثبت نماید.

در صورتی که در جدول اطلاعات اختصاصی، برای سوال مربوط به جدول مورد نظر پاسخ مناسب ثبت نمایید جدول مورد درخواست فعال خواهد شد. (برای اطلاعات مالک، انتخاب اجاری برای سوال ۳ و برای سایر سوالات پاسخ بلی به سوال مربوطه)
 

مودی می بایست به کمک اسکرول کنار و پایین صفحه، به سمت چپ صفحه رفته و در قسمت عملیات کلید ذخیره را انتخاب نماید.

اطلاعات عنوان شده بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبت نام الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به صورت اتوماتیک تکمیل می گردد.

درصورت نیاز به هرگونه اصلاح می بایست مودی با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیک اطلاعات را اصلاح نماید سپس در سامانه اظهارنامه، صفحه مشخصات شخص حقوقی، کلید بروزرسانی اطلاعات را انتخاب نماید تا اطلاعات جدول مربوطه بروز گردد.

نکته: مودی پس از رسیدن به وضعیت ۴۴ در ثبت نام الکترونیک امکان ارسال اظهارنامه را خواهد داشت.