X
برخی تکالیف اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی
 

برخی تکالیف اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی

یکشنبه، 19 اردیبهشت 1400 | Article Rating

در راستاي شفاف‌سازی مبادلات تجاري و فعالیت‌های مالي و در راستاي ايجاد زيرساخت ماليات الكترونيكي و تحقق اهداف دولت الكترونيكي و اقتصاد مقاومتي، همچنين جهت تسهيل در شناسايي درآمد واقعي مؤديان و رعايت عدالت نسبي مالياتي در بخش صاحبان مشاغل، پروژه راه اندازي و بهره برداري از پایانه های فروشگاهی  در سازمان امورمالياتي کشور تعريف شده است.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان پس از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد. این قانون وظایف شرکت های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی، شرایط، الزامات، تعاریف، جرایم، بخشودگی ها، معافیت ها و روش اجرای نوین اخذ مالیات از فروشنده کالا و خدمات که از طریق دستگاههای کارتخوان بانکی (pos) و حافظه مالیاتی، تراکنش انجام داده و اطلاعاتش در سامانه مودیان ثبت شده را مشخص کرده است.

در این خصوص قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مشتمل بر 6 فصل و 29 ماده قانونی تصویب شده است که در آن وظایف و تکالیف نهادها، سازمان ها و مودیان تشریح شده است. بر اساس ماده 2،کلیه اشخاص مشمول مکلفند به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند. خرده فروشیها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند. استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیانی که مستقیما با مصرف کننده نهائی ارتباط ندارند، الزامی نیست.

ماده 3،سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، سامانه مودیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مودیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند.
ماده 4 ،اصل بر صحت اطلاعات ثبت شده مودی در سامانه مودیان است، مگر خلاف آن اثبات شود. مأموران مالیاتی، جز در مواردی که مودی از ثبت نام در سامانه امتناع کرده و یا به ترتیبی که در ماده ( 9 ) ذکر شده، اثبات شود که در ثبت اطلاعات خود در سامانه مودیان تخلف نموده است، حق مراجعه به محل فعالیت مودی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارند.

براساس ماده 9 این قانون، در صورتی که مودی، برخی از فعالیت‏ها و یا معاملات خود را کتمان کند یا از صدور صورتحساب¬های خود از طریق سامانه مودیان خودداری کرده یا در ثبت قیمت یا مقدار فروش، مرتکب کم اظهاری یا بیش اظهاری شده باشد، سازمان موظف است موارد تخلف مودی را از طریق سامانه مودیان به اطلاع وی برساند. در این حالت چنانچه مودی موارد مزبور را پذیرفته و آنها را در کارپوشه خود در سامانه مودیان، ثبت یا اصلاح کند، صرفا مشمول جریمه‌های موضوع ماده (22) این قانون خواهد شد. اما در صورتی که مودی، آن موارد را نپذیرفته و از ثبت یا اصلاح آنها در سامانه مودیان امتناع کند، سازمان، مراتب تخلف مودی را با اسناد و مدارک مثبته به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌دهد. در این مرحله، در صورت تأیید تخلف توسط هیئت حل اختلاف مالیاتی، علاوه بر جریمه مودی متخلف، سازمان می‌تواند با مراجعه به مودی یا مطالبه دفاتر و اسناد او، نسبت به حسابرسی دوره های مالیاتی سال تخلف، اقدام نماید.

طبق ماده 12 این قانون، اشخاص مشمول مکلفند در صورتی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به دلیل بروز حادثه یا نقص فنی فراهم نباشد مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام می کند، حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند و تا زمان امکان پذیرشدن صدور صورتحساب الکترونیکی، فروشهای خود را به ترتیبی که سازمان به موجب دستورالعملی مقرر می کند، ثبت و صورتحساب­های صادره را به سازمان ارسال کنند.

بر اساس ماده 13، در صورتی که به هر دلیل اعم از تعطیلی (موقت یا دائم) و یا انحلال واحد کسب ‌وکار، بهره‌برداری از پایانه فروشگاهی به‌طور موقت یا دائم متوقف شود، اشخاص مشمول مکلفند مراتب را ظرف مدت ده روز از توقف بهره‌برداری از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند.

در ماده 14 این قانون آمده است، اشخاص مشمولی که نسبت به تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب‌وکار اقدام می‌کنند، مکلفند ظرف مدت ده روز تغییرات انجام‌شده را از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی اعلام نمایند.

تصاویر
  • برخی تکالیف اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی
ثبت امتیاز
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: