با مالیات جامعه را برای روز مبادا بیمه کنیم
چاپ مطلب

پربیراه نیست اگر بگوییم امروز در زمانه ای زندگی می کنیم که زندگی بشر بیش از هر دوره دیگری تحت تاثیر بحران های پیش بینی ناپذیری است که به دلیل گستردگی و فوریت ارتباطات در سطح جهان در مدت زمان اندکی به بحران های جهانی تبدیل می شوند. وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا نمونه بارزی در این خصوص است که نشان می دهد مقابله با چنین بحران هایی نیازمند تلاش جمعی است و اقدامات فردی در مقابله با آن راه به جایی نمی برد. در مواجهه با بحران هایی از این دست عمدتا جوامعی موفق ترند که در درجه اول، توانایی تامین هزینه های لازم برای مقابله با آن را دارا هستند. به بیان عامیانه تر، کشورهایی که پولی برای روز مبادا اندوخته باشند بهتر می توانند هم از گزند زیان های مالی ناشی از شیوع بحران در امان بمانند و هم هزینه لازم برای مقابله با بحران را نیز آسان تر فراهم کردند.
بحران کرونا با تمام مصائبی که به همراه دارد چشم انسان امروزی را بر این واقعیت گشود که ممکن است یکباره تهدیدی متوجه جوامع شود که علاوه بر خسارت های جانی قابل ملاحظه، تا مدت ها امکان زندگی عادی، کار، تولید و دیگر فعالیت های اجتماعی را از انسان سلب کند و وی را حتی در تامین معاش روزانه ناتوان و ناکام بگذارد. مهمترین درسی که از این بحران می توان آموخت این است که خود را برای چنین روزهایی آماده کنیم. وجود زیرساخت ها و تامین اعتبارات لازم برای مقابله با تمام زیان ها و گزندهای اقتصادی ناشی از بحران ها خود نیازمند منابع درآمدی پایداری است که متکی به نوسانات روزمره و تلاطم قیمت محصولاتی مثل نفت نباشد. طبیعی است که این مختصات در وهله اول ذهن را به سمت مالیات می برد. مالیات همان منبع درآمدی پایداری است که می تواند برای تامین هزینه های لازم برای عبور از بحران های مختلف موثر افتد.
در کشور ما ایران، اخذ مالیات بر ارزش افزوده از جمله نمونه های روشنی است که نشان می دهد چگونه می توان منابع درآمدی پایدار و با ثباتی را برای تامین هزینه ها و زیرساخت های همگانی فراهم کرد. از مجموع مالیات هایی که تحت عنوان «مالیات بر ارزش افزوده» و با نرخ 9 واحد درصد اخذ می شود، حدود یک واحد درصد (یک نهم از کل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده) به هزینه های بهداشتی و سلامتی اختصاص می یابد و حدود 3 درصد (حدود یک سوم از کل درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده) نیز به شهرداری ها و دهیاری ها در سراسر کشور اختصاص می یابد تا آن را صرف تامین زیرساخت ها شهری و روستایی کنند. نگاهی به آمار و ارقام و مبالغ اختصاص یافته به این حوزه ها که هر از چند گاهی تیتر اخبار رسانه ها می شود و با یک جستجوی ساده می توان نمونه های زیادی از آن را یافت، نشان می دهد که در دوره ای که کشور تحت تاثیر تحریم های بی رحمانه ابرقدرت ها بوده است و اقتصاد کشور تلاطماتی را از این ناحیه متحمل شده است، درآمدهای مالیاتی اجازه نداده است که زیرساخت ها و خدمات اساسی مورد نیاز مردم دچار آسیب جدی شود. البته پیامدهای سازنده درآمدهای مالیاتی بسیار فراتر از یکی دو موردی است که در اینجا شاهد آورده شد. بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی هرساله به خزانه واریز می شود و محل هزینه کرد آنها در هر سال بنا بر نظر قانونگذران و بودجه نویسان ممکن است متفاوت باشد. اما هرچه هست می توان رد این مالیات ها را نیز در تامین خدمات و زیرساخت های مختلف مورد نیاز جامعه جستجو کرد.
نتیجه همه این بحث ها و مثال ها این است که اگر فعالان اقتصادی، مودیان مالیاتی، سازمان ها و نهادها و گروه های مختلف مردم به تکالیف قانونی خود در حوزه مالیات عمل کنند، آمادگی و تاب آوری جامعه در مقابله با بحران های پیش بینی ناپذیری که در مقیاسی جهانی گسترش می یابند، بیشتر خواهد شد. البته باید این نکته را متذکر شد که عمل به تکالیف قانونی لزوما به معنای پرداخت مالیات بیشتر نیست. چه بسا در بسیاری از اوقات عمل به تکالیف قانونی همچون استفاده از سامانه های صندوق فروش و یا ارائه اظهارنامه های مالیاتی صادقانه و شفاف در عمل به اخذ مالیات کمتر از مودیان کم درآمد خواهد انجامید و باعث خواهد شد درآمدهای مالیاتی مورد نیاز از طریق مبارزه با فراریان مالیاتی و ثروت اندوزانی که ثروت خود را از راه احتکار، دلالی و گرانفروشی و به بهای فقیرتر کردن کم درآمدترها به چنگ می آورند فراهم شود. در این شرایط، ضمن اینکه درآمدهای لازم برای تامین هزینه های مورد نیاز همگان فراهم خواهد شد، عدالت مالیاتی نیز با ضریب اطمینان بیشتری تحقق خواهد یافت.


تاریخ یادداشت: 1399/05/07
کلمات کلیدی:
پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
حوزه مالیاتی ارث- شمال تهران
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی