بررسی عملکرد نهادهای مالیاتی در کشورهای مختلف
چاپ مطلب

در بسیاری از کشورهای جهان، مسئولیت اجرای مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم بر عهده یک تشکیلات سازمانی منسجم می باشد. بسیاری از سازمانهای مالیاتی در کشورهای مختلف جهان علاوه بر وظیفه اصلی وصول مالیات، دارای مسئولیت غیر مالیاتی دیگری مانند امورگمرکی نیز هستند. در بسیاری از کشورهای جهان، سازمانهای مالیاتی از درجه استقلال بالایی برخوردار و ملزم به پیگیری و تأمین اهداف تعیین شده از سوی دولت یا وزارت دارایی می باشند. کاهش هزینه ها، کاهش بار اداری، افزایش سطح رضایتمندی مودیان و کاهش بدهیهای مالیاتی از جمله این اهداف هستند. در تعداد معدودی از کشورها (نظیر کانادا، فنلاند، سوئد، انگلیس، و آمریکا) دولتها با هدف کنترل چگونگی انجام عملیات مالیاتی، اقدام به ایجاد هیئت مشاورهای مدیریتی متشکل از نمایندگان برون سازمانی کرده اند. در سالهای اخیر در بسیاری از کشورها حرکت از ساختار مبتنی بر "نوع مالیات" به سمت ساختارهای مبتنی بر "وظیفه" و یا "تفکیک مودی" مشاهده شده است. در عین حال بررسی ها نشان می دهد اغلب سازمانهای مالیاتی، دارای ساختار تشکیلاتی مرکب از معیارهای یادشده هستند. همچنین بسیاری از سازمانهای مالیاتی با هدف افزایش بهره وری و کارایی، از برنامه ای مستمر برای اصلاحات سازمانی بهره می گیرند. ایجاد مراکز پاسخگویی تلفنی در سطح کشور و ایجاد مراکز پردازش داده در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از سازمان های مالیاتی قرار گرفته است. اغلب سازمانهای مالیاتی با استفاده از رسانه ها از توانایی بالقوهای برای افزایش آگاهی های عمومی نسبت به فعالیت های تمکین و اقدامات مربوط به جلوگیری از عدم تمکین برخوردارند. به غیر از وظایف مربوط به ارائه خدمات فناوری اطلاعات، عملیات پردازش داده و خدمات سازمانی برای وصول مالیات، برای امور دیگر اجرایی مالیات بندرت برون سپاری مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از سیستمهای الکترونیکی تنظیم اظهارنامه برای مالیاتهای اصلی و عمده به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. اظهارنامه های از پیش تنظیم شده به تدریج در حال توسعه است و به یکی از عناصر مهم ارائه خدمات الکترونیکی برخی سازمانهای مالیاتی(بعنوان مثال شیلی، دانمارک، فنلاند، اسپانیا و سوئد) بدل گشته است. همچنین بکارگیری این روش در سازمانهای مالیاتی دیگر کشورها نیز رو به گسترش است. بیش از نیمی از سازمانهای مالیاتی مورد بررسی، بسته جامعی از خدمات الکترونیکی از جمله خدمات اطلاع رسانی مالیاتی، دسترسی آنلاین به اطلاعات مودیان پایه مالیاتی اشخاص، برقراری ارتباطات الکترونیکی با مودیان، استفاده کارکنان از خدمات الکترونیکی از راه دور و پایگاههای قوانین را ارائه میکنند. سیستمهای جامع ثبت نام و تخصیص کد به مودیان، در بیشتر کشورها یکی از مهمترین تمهیدات اصلاحی سازمان مالیاتی به شمار میرود که در حقیقت زیر بنای تنظیم اظهارنامه مالیاتی، وصول، تشخیص و فرآیندهای رسیدگی می باشد. اکثر سازمانهای مالیاتی از اصول خود اظهاری برای مالیات بر درآمد استفاده میکنند. در عین حال شماری از کشورها از جمله برخی از کشورهای عضو OECD همچنان از ارزیابی و ممیزی استفاده می کنند. تعداد قابل توجهی از کشورهای پیمایش شده همچنان از اشکال قدیمی اعمال قدرت(یعنی ترتیبات پرداخت، تمدید زمان پرداخت، توقیف اموال و غیره) بعنوان ضمانت اجرایی وصول بدهی های مالیاتی استفاده میکنند و مواردی از قبیل تعطیلی محل کسب و کار، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از خدمات دولتی و محدودیت مسافرتهای خارجی عمومیت کمتری دارد. در برخی کشورها عمدتا از نرخهای مقطوع جریمه استفاده میشود. این نوع جریمه سبب میشود تا با تخلفهای متفاوت برخورد مستقلی صورت پذیرد و منوط به محاسبه مالیات و یا درآمد ناخالص فرد نباشد. به غیر از دو کشور مکزیک و نروژ، در بقیه کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و برخی کشورهای منتخب غیرعضو امکان کسب کلیه اطلاعات مرتبط با امور مالیاتی وجود دارد و سازمان امور مالیاتی از اختیار قانونی لازم برای کسب تمام اطلاعات مرتبط مالیاتی از بانکها و سایر بخشهای دولتی برخوردار است. در اکثر کشورهای جهان مالیات بر درآمد بیشترین سهم از مالیاتهای وصولی را دارد و پس از آن مالیات بر کالا و خدمات به عنوان مهمترین منبع مالیاتی شناخته می شود. در کلیه نظامهای مالیاتی حق اعتراض و شکایت نسبت به اقدامات و تصمیمات دستگاه مالیاتی برای مودی پیش‌بینی شده است. دادرسی مالیاتی در اکثر کشورها مشتمل بر دو مرحله درون سازمان مالیاتی(دادرسی اداری) و مراجع اختصاصی اداری(شبه قضایی) در دستگاه اجرایی و تحت نظارت مراجع قضایی می باشد. کشورهای در حال توسعه عمدتا از تعطیلی مالیاتی، نرخهای ترجیحی، معافیتهای حقوق گمرکی، و ایجاد مناطق ویژه صادراتی به عنوان مشوق مالیاتی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند، و کشورهای توسعه یافته عمدتا از مشوق هایی نظیر استهلاک سریع، ارفاق و اعتبار مالیاتی مورد استفاده می کنند.


تاریخ یادداشت: 1399/04/09
کلمات کلیدی:
پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
حوزه مالیاتی ارث- شمال تهران
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی