رسانه ها و فرهنگسازی مالیاتی
چاپ مطلب

فرهنگ مالیاتی آمیزه ای از نگرشها، باورها، اعتقادات، کنش ها ، و عکس العمل ها یی است که ما نسبت به سیستم مالیاتی پیدا میکنیم و طی آن یاد میگیریم که در قبال نظام مالیاتی چه وظیفه ای به دوش ما گذاشته شده و چه نقشی را باید ایفا بکنیم. هرچه فرهنگ مالیات‌دهی در کشورها ارتقا پیدا کند، گام‌های استوارتری را می‌توان در تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور برداشت.کشورها برای آنکه به کسب درآمدهای مستمر و قابل اتکا برسند، دست به اصلاحات متعدد می‌زنند.
ارتقای فرهنگ مالیاتی و همراهی مالیات‌دهندگان با اصلاحات مالیاتی در این میان نقش پراهمیتی دارد.سیاستگذاران و مجریان اصلاحات مالیاتی سعی می‌کنند میل عمومی به پرداخت مالیات را تقویت کنند و به این ترتیب مبادی و گریزگاه‌های مالیاتی مسدود می‌شود. به باور بسیاری از تحلیلگران، نسبت پرداخت یا درآمدهای مالیاتی به تولید خالص داخلی تا اندازه‌ای سطح توسعه‌یافتگی کشورها را نشان می‌دهد.
دراین میان رسانه ها جایگاه خود را در تاثیرگذاری بر افکار عمومی مردم به اثبات رسانده و هیچ ارگان و سازمانی نمی‌تواند بدون استفاده از رسانه‌ها، حرف خود را به گوش دیگران برساند. نقش رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم جامعه بسیار مهم است، زیرا رسانه‌ها زمینه‌ساز فرصتهایی هستند که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرند در عمل می‌توانند نقش فعال و سازنده‌ای در زمینه انتقال افکار عمومی، فعالیتهای اجتماعی و مشارکت مردمی داشته باشند. رسانه‌ها حلقه واسط میان دستگاه مالیاتی و اقشار مختلف مردم هستند که می‌توانند به گسترش فرهنگ مالیاتی در کشور کمک کنند. رسانه ها قادرند در این شرایط حساس، گام‎های موثر و مهمی در جهت تنویر افکار عمومی، پیشبرد سیاست‎ها و برنامه های کلان اقتصادی، ثبات اقتصادی و همراهی با برنامه های نظام مالیاتی در امر مبارزه با فرار مالیاتی در کشور بر‎دارند. تلاش برای فرهنگ‌سازی مالیاتی از سوی اصحاب رسانه که نهایتا منجر به ایجاد یک نظام رفتاری جامع و پایدار مبتنی بر تمکین داوطلبانه مالیاتی می شود، بسیار ضروری است.
با تعامل رسانه هاو با آگاهی دادن به مردم نسبت به اهمیت مالیات و اثرات زیانبار عدم وصول به موقع آن بر بدنه اقتصادی دولت ، می توان همراهی و همگامی مردم در پرداخت مالیات را افزایش داد . اگر مردم پرداخت مالیات را وظیفه خود در کمک به رشد و توسعه کشور تلقی کنند ، بدون شک بسیاری از مشکلات دولت برطرف شده و با پرداخت داوطلبانه مالیات، هزینه های وصول کاهش می یابد . تلاش برای تغییر نگرش مردم نسبت به پرداخت مالیات و افزایش سطح آگاهی مردم با استفاده از مولفه های اطلاع رسانی و فرهنگسازی ، کشور را برای رسیدن به اهداف خود یاری می دهد .


تاریخ یادداشت: 1398/12/24
کلمات کلیدی:
پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
حوزه مالیاتی ارث- شمال تهران
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
بیانیه سطح توافق خدمات سازمان
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی