در عصر اطلاعات و ارتباطات روشهای قدیمی آموزشی کارآیی کمتری
دارند و سازمانها برای همگام شدن با محیط در حال تغییر، در جستجوی شیوهها و راهکارهای
جدید انتقال دانش و افزایش آگاهیها بودهاند. این انتقال دانش، با استفاده از
بسترهای فناوری اطلاعات بیش از هر زمان دیگری میسر شده است.
در این راستا، محتوای آموزشی یکی از بنیان های اساسی سیستمهای
آموزشی نوین بهشمار میرود و توسعه آن، یکی از دستاوردهای مهم توسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی است ; بهگونهای که
یکی از پراهمیت ترین مباحث امروز، در آموزش بهطور عام
و آموزش الکترونیکی بهطور خاص، توجه به ساختار و کیفیت محتواهای آموزشی است.
خانم نظری رییس گروه
طراحی و تولید محتوای آموزشی دفتر آموزش اظهار داشت، دفتر آموزش سازمان مالیاتی با
درک کاستیهای موجود در این زمینه - باتوجه به در دسترس نبودن محتوای آموزشی تخصصی
مالیاتی مناسب در خارج از سازمان مالیاتی - از اواخر سال 1395، اهتمام به این
موضوع را بهطور جدی در حوزه اولویتهای راهبردی خود قرار داده است.
بر این اساس، از ابتدای سال 1396، متناسب با مصوبات کارگروه
آموزش سازمان، تهیه و تدوین بیش 50 عنوان محتوای آموزشی، برای پوشش کلیه آموزشهای
تخصصی موردنیاز سازمان امور مالیاتی کشور در دستور کار دفتر آموزش قرار گرفت. این
دورهها در پنج گروه یا پودمان تخصصی (شامل مدیریت امور مودیان، حسابرسی مالیاتی
1، حسابرسی مالیاتی 2، دادرسی مالیاتی و اجراییات) دستهبندی شد و درمجموع
دربردارنده حدود 400 ساعت آموزش نظری و 800 ساعت آموزش عملی بوده است.
برای تحقق این هدف، برنامهریزی دقیق و منسجمی در دفتر آموزش انجام
گرفت; و گروه طراحی و تولید محتوای آموزشی که یکی از گروههای چهارگانه این دفتر می باشد برای تحقق این
ماموریت درنظر گرفته شد و به پشتوانه تمهیدات اندیشیده شده از سوی مدیران محترم
سازمان در کارگروه آموزش، مجموعه گستردهای از ارتباطات و تعاملات، با تعداد زیادی
از خبرگان و صاحبنظران آموزشی در سراسر کشور برقرار شد.
وی گفت: در سایه تلاشهای بی شائبه و خالصانه همکاران من در گروه طراحی و تولید محتوای آموزشی، از
حدود 50 عنوان دوره آموزشی مصوب، محتوای آموزشی 12 عنوان در سال 1396 تدوین و به
بهرهبرداری رسیده است. همچنین محتوای آموزشی برای 22 عنوان دوره نیز در سال 1397
انجام شده (یا درحال انجام است) و تا پایان این سال نهایی و آماده بهرهبرداری
خواهند شد. 12 عنوان باقیمانده نیز طبق برنامه مدون تدوین شده در دفتر آموزش در
سال 1398 تدوین و آماده خواهند گردید.
خانم نظری در پاسخ به نحوه تهیه محتواهای آموزشی گفت: بر اساس
برنامه طراحیشده در دفتر آموزش ، پس از آنکه محتوای متنی دورههای آموزشی، زیر
نظر مولف (کارشناس یا خبره مالیاتی) و داور (خبره و صاحبنظر مالیاتی) با همکاری
کارشناسان آموزش و بر اساس شیوهنامه مصوب، تدوین گردید، تبدیل محتواهای مزبور به
محتوای الکترونیک با مشارکت شرکتهای حرفهای خصوصی ارایهدهنده خدمات آموزشی
انجام می شود.
بر این اساس، تاکنون بیش از 10 مورد محتوای آموزشی الکترونیک
(در قالب فیلم، انیمیشن، پادکست و ....) بدینصورت تولید شده و در بسترهای نرمافزاری
یادگیری الکترونیک سازمان (یا شرکتهای طرف قرارداد) مورد بهرهبرداری قرار گرفته
است و همکاران محترم سازمان در سراسر کشور، از منافع آموزشی حاصل از آن بهرهمند
شدهاند.
از دیگر اقدامات در دست انجام این گروه پیگیری و دریافت محتوای
آموزشی دوره های آموزشی در حال برگزاری در سراسر کشور به منظور یکپارچه سازی و
استاندارد سازی آنهاست. بررسی، شناسایی و ارزیابی شرکت های ارائه کننده خدمات
آموزشی متقاضی همکاری نیز از وظایف همکاران من در گروه طراحی و تولید
محتوای آموزشی می باشد.
به پشتوانه این کوششها و تجربههای کسبشده، سازمان امور
مالیاتی کشور که به گواه اظهارات خبرگان ارشد مالیاتی همواره در طول سالهای
گذشته، از نبود محتوای آموزشی مدون رنج میبرده است، برای اولین بار سازمان امورمالیاتی
کشور صاحب بانک اطلاعات مدونی از دانش مالیاتی و سیستمی فراگیر برای توزیع و
مدیریت این دانش شده است.
ایجاد، استانداردسازی و یکپارچه سازی محتوای آموزشی تخصصی
مالیاتی در سازمان برای دورههای ضمن خدمت بهمنظور پرهیز از نگاه گسسته، سلیقهای
و فردمحور و ایجاد شبکهای از خبرگان مولف در سطح سازمان که میتوانند
برای همه مقاصد توسعهای سازمان در زمینههای تخصصی موثر باشند، صورت گرفته و این
امر امکان تولید محتوای آموزشی الکترونیک از
منابع آموزشی موجود در قالب فیلم، انیمیشن، چندرسانهای، پادکست و ... جهت تسهیل
بهرهمندی و بهاشتراکگذاری دانش تخصصی در سطح سازمان را فراهم نموده است.
وی گفت: از مزایای دیگر تولید محتواهای آموزشی مذکور بهرهگیری
از منابع آموزشی تاییدشده، تدریسشده و به اشتراکگذاشتهشده در برگزاری آزمون های
تعیین سطح سالانه مالیاتی در سازمان و ایجاد، استانداردسازی و یکپارچهسازی بانک
سوالات آزمونها مبتنی بر منابع آموزشی موجود و جلوگیری از نگاه سلیقهای و جزیرهای
در طراحی آزمونهای ذیربط در سراسر کشور می باشد که همین مسئله افزایش امکان نظارت و کنترل سطوح یادگیری در
سازمان و ارزشیابی از آموختههای فراگیران از طریق سیستمهای متمرکز و منسجم
ارزشیابی را در بر خواهد داشت.
دستیابی به موفقیت های مذکورحاصل توجه مدیران
ارشد سازمان به اهمیت آموزش و تلاش بی دریغ خبرگان ارشد
مالیاتی و همکاران من در گروه تولید محتوای آموزشی می باشد. اینجانب مراتب سپاس
خود را اعلام می دارم.
تاریخ خبر: 1397/10/09
کلمات کلیدی: آموزش الکترونیک طراحی و تولید محتوای آموزشی