بسط عدالت مالیاتی با مالیات برارزش افزوده
چاپ مطلب

مالیات بر ارزش افزوده نه تنها، مالیات نسبتا ساده ای است ،بلکه رایج ترین مالیات در دنیای امروز نیز محسوب می شود. لذا قبل از هر موضوعی باید دید تعریف ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده چیست.
از دیدگاه اقتصادی، ارزش افزوده ما به التفاوت ارزش ستانده و ارزش داده است. اما در تدوین قانون، به لحاظ ارائه نگرش مطلوب اجرایی ، این تعریف بر اساس استانداردهای حسابداری و با تکیه بر روش صورتحساب ارائه می گردد. بر این اساس، ارزش افزوده را تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده یک شخص در یک دوره معین تعریف می کنند
مالیات بر ارزش افزوده بر خلاف مالیات بر درآمد که معمولا در پایان سال مالی قابل وصول است، از کمترین نوسان برخوردار است، زیرا تقاضا برای کالاها و خدمات طی زمان استمرار داشته و لذا دولت در پرداخت های خود با مشکل مواجه نمی شود و این خود سبب ایجاد یک منبع درآمدی با ثبات و در عین حال انعطاف پذیر برای دولت می شود. درآمد حاصل از مالیات، بخش قابل ملاحظه ای از بودجه دولتها را تشکیل می دهد و درکشورهایی که مالیات از نظام قانونی و مردمی برخوردار است ، بیش از 60% بودجه عمومی را تشکیل می دهد. دراقتصاد ایران، متناسب با رهنمودهای کلی سند برنامه سوم توسعه ، به منظور کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفت مقرر شد تا سهم درآمدهای مالیاتی در ترکیب منابع درآمدی دولت با گسترش پایه های مالیاتی از طریق وضع مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد. مالیات برارزش افزوده از مزایایی چون توان بالا برای دولت،
پایه ی گسترده مالیاتی، سهولت اجرا، کاهش فرارمالیاتی، مشارکت مستقیم مودی در فرآیند مالیات ستانی تکیه به روش خوداظهاری ، اعتماد به مودیان، اجتناب از پدید مالیات مضاعف ، مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق به اضافه تشویق صادرکنندگان ،رفع نارسایی های مالیاتی سنتی ، ایجاد منبع در آمد برای پاسخگویی به هزینه های روزافزون دولت ، ایجاد سیستم مالیاتی مناسب با عملکرد پیمان های منطقه ای وایجاد تحول در ساختار نظام مالیاتی و توسعه اقتصادی را می توان نام برد.
از اهداف دیگر مالیات برارزش افزوده می توان به افزایش سهم مالیات در بودجه، برقراری عدالت اقتصادی وشفاف سازی تدریجی در مبادلات اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف، کاهش میل به مصرف گرایی وافزایش توان پس انداز جامعه ، تلاش برای رضایتمندی شهروندان، جلب اعتماد عمومی وتکریم مودیان، استفاده از فناوری های نوین وتسهیل خدمت رسانی به مردم اشاره کرد.
بنابرین ارتقای کیفیت نظام مالیاتی کشور، تلاش برای رضایتمندی شهروندان، جلب اعتماد عمومی وتکریم مودیان، استفاده از فناوری های نوین و تسهیل خدمت رسانی به مردم ، افزایش دسترسی مودیان به مراکز و حوزه های مالیاتی از مهمترین اقداماتی است که سازمان امورمالیاتی کشور دراجرای مالیات برارزش افزوده به آن توجه دارد.


تاریخ یادداشت: 1396/05/01
کلمات کلیدی: عدالت مالیاتی مالیات برارزش افزوده 

پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتهای مستقیم
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دادستانی انتظامی مالیاتی
دفتر مرکزی حراست
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر ایثارگران
دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی