ENGLISH
صفحه نخست
چندرسانه ای
قوانین
معرفی سازمان
ارتباط با ما
مـیز خـدمت الکـترونیک
تصاویر خبری
ویدئو
کاریکاتور
مالیاتهای مستقیم
قانون مالیات بر ارزش افزوده
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
بخشنامه های مالیاتی
آیین نامه های مالیاتی
موافقت نامه ها
ضرائب تشخیص درآمد مشمول مالیات
ارزش معاملاتی املاک
ارزش اجاری املاک
جستجو وابستگی های قانونی
جستجوی مواد قانونی
فرم های مالیاتی
مقرره های مربوط به کرونا
تاریخچه، چشم انداز و ماموریت
معرفی مدیران
شرح وظایف
چارت سازمانی
شماره های تماس
نشانی
ارسال پیام
میز خدمت عملیات الکترونیک مالیاتی
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
30 دي 1399
Tuesday, January 19, 2021
4 جمادي الثاني 1442
مودیان بدانند
ستاد خبری دفتر مرکزی حراست
سامانه رسیدگی به شکایات (موضوع ماده 25 قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد)
سـامـانـه دریافــت گـــزارش فــرار مـالیاتـی
مزایده و مناقصه
عملکرد اعتبارات سازمان در سالهای 1397 و 1398
عملکرد درآمدی سازمان
فرم های مطالبات دولتی (موضوع ماده 48 قانون محاسبات عمومی کشور)
اطلاعیه ها
اطلاعیــه (قـابل توجــه اشخاص حـقیقـی و حـقــوقـی) - اصلاح مواد فصل دوم آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (3) ماده 169 قانون مالیات های مستقیم (تسهیل فرایند صدور شماره اقتصادی برای فعالان اقتصادی)
اطلاعیـه- تمـدید مـهلت ارائه صـورت های مالی حسابرسی شده
اطلاعیه- مالیات مقطوع سکه (قابل توجه اشخاص حقیقی خریدار سکه در سال 1398)
قابل توجه جایگاهداران سوخت- فراخوان مشمولان مرحله هشتم اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده
اطلاعیه- قابل توجه موسسات خیریه و عام المنفعه
فرم نظرسنجی از ارباب رجوع - موضوع ماده 8 طرح تکریم مردم
آرشیو اطلاعیه ها
نگاهی به چشم انداز جهانی مالیات بر ارزش افزوده
وقتی از پیشینه جهانی مالیات بر ارزش افزوده صحبت میشود دقیقا معلوم نیست این ایده اولین بار به ذهن چه کسی خطور کرد. اولین مفهوم پردازیها در این باره یا به ویلهلم فون زیمنس، بازرگان آلمانی نسبت داده میشود و یا به توماس آدامز، اقتصاددان آمریکایی. اما تقریبا همگان، موریس لوره فرانسوی را پدر مالیات بر ارزش افزوده میدانند، چرا که وی این ایده را به یک سیستم جامع و قابل پیاده سازی تبدیل کرد. فرانسه هم اولین کشوری بود که در 1954 شروع به جمع آوری این نوع از مالیات کرد. البته فرانسه اخذ مالیات بر ارزش افزوده را به صورت بسیار محدود آغاز کرد، ولی تا 1968 آن را به بخشهای گسترده تری از اقتصاد خود بسط داد. در دهه 1960، این نوع مالیات در ساحل عاج نیز که خود یکی از مستعمرات فرانسه بود به اجرا درآمد. اما در اروپا دانمارک اولین کشوری بود از همان ابتدا، یعنی 1967، این نوع مالیات را به صورت کامل اجرا کرد.
گسترش مالیات بر ارزش افزوده در سطح جهان دو مرحله مهم را پشت سر گذاشته است. مرحله اول که عمدتا محدود به کشورهای اروپای غربی و آمریکای لاتین بود به دهههای 1960 و 1970 مربوط است. در آن زمان، اتحادیه اقتصادی اروپا (ECC) کشورهای عضو را ملزم به اتخاذ شیوه یکسانی از مالیات بر ارزش افزوده کرده بود و همین امر باعث رشد این نوع از مالیات در کشورهای اروپایی شد. مرحله دوم از اواخر دهه 1980 شروع شد، وقتی کشورهای صنعتی و پیشرفته غیر اروپایی مثل استرالیا، کانادا، ژاپن و سوئد به اخذ این نوع از مالیات روی آوردند.
به همین نحو، رفته رفته بر تعداد کشورهایی که به استفاده از این شیوه نوین مالیات ستانی روی میآوردند افزوده میشد، به طوری که در اواخر دهه 1960 کمتر از ده کشور در جهان از این شیوه استفاده میکردند، اما این رقم در در اواخر دهه 1980 به نزدیک به 50 کشور رسید. در حال حاضر نیز تعداد کشورهایی که در آن مالیات بر ارزش افزوده اخذ میشود به حدود 160 کشور رسیده است.
مالیات بر ارزش افزوده در این سالها، درآمد قابل توجهی را نصیب دولتها کرده است. بر اساس آمارهای موجود، فقط در کشورهای پیشرفته اروپایی، سهم این نوع از مالیات از کل درآمدهای مالیاتی تا سال 2007 به حدود 20 درصد رسیده است. سهم مالیات بر ارزش افزوده از تولید ناخالص داخلی نیز در این کشورها از 3.5 درصد در 1970 به 6.7 درصد در سال 2007 رسیده است. این آمار و ارقام نشان میدهد مالیات بر ارزش افزوده به یکی از مهمترین منابع درآمدزایی دولتها برای تأمین هزینههای عمومی تبدیل شده است. البته این تنها دلیل محبوبیت روزافزون این نوع از مالیات نیست. برای فهم چرایی محبوبیت مالیات بر ارزش افزوده دلایل دیگری از این قبیل را نیز باید جست: مالیات بر ارزش افزوده درآمده دولتها را به شیوه ای شفاف و سالم افزایش میدهد. در اکثر کشورهای جهان، صادرکنندگان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف میشوند و کالاهای وارداتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده قرار میگیرند. از طرف دیگر، این نوع مالیات معمولا از مصرف اخذ میشود و نه از تولید. به همین دلایل، اخذ مالیات بر ارزش افزوده توان رقابت پذیری صنایع داخلی کشورها را تحت تأثیر قرار نمیدهد و آنها را از ورود به بازارهای بین المللی بازنمی دارد. نکته دیگری که درباره مالیات بر ارزش افزوده نباید از نظر دور داشت این است که در اخذ این نوع از مالیات، عدالت مالیاتی نیز مورد توجه قرار گرفته است. چون بار اصلی این مالیات به تمامی بر عهده مصرف کنندگان است، معمولا کسانی که بیشتر مصرف میکنند، مالیات بر ارزش افزوده بیشتری میپردازند. در عین حال، در اکثر کشورها مصرف کالاهای اساسی مشمول این نوع از مالیات نمیشود و مردم به خاطر مصرف مایحتاج و کالاهای اساسی متحمل هیچ هزینه اضافی نمیشوند.
مجموعه این دلایل اکثر دولتها در سراسر جهان را واداشته است اخذ مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مطمئنترین راهها برای تأمین هزینههای عمومی کشورهای خود بدانند. حتی کشورهایی مثل عربستان و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که سالها از راه فروش نفت ارتزاق میکردند، برنامههای جدی برای پیاده سازی نظام مالیات بر ارزش افزوده در سالهای آینده دارند تا از این طریق بتوانند وابستگی خود را به اقتصادهای نفتی کاهش دهند.
اتکا بر درآمدهای پایداری مثل مالیات بر ارزش افزوده برای تأمین هزینه عمومی راهی است که کشور ما ایران نیز تاکنون گامهای جدی در آن برداشته است و از این نظر از بسیاری از کشورهای همسایه پیشتازتر است. قانون مالیات بر ارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده ?? قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال 1387 در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است تا از تاریخ اول مهرماه ???? به صورت آزمایشی به اجرا گذاشته شود. این مالیات که در حال حاضر با نرخ 9 درصد جمع آوری میشود به یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت تبدیل شده است. لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز در حال حاضر به مجلس ارائه شده و در انتظار تصویب مجلس است تا آخرین گامها برای دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده برداشته شود.
تاریخ یادداشت:
1396/02/26
کلمات کلیدی:
مالیات بر ارزش افزوده
کارگاه آموزشی مالیات بر ارزش افزوده در اداره کل امور مالیاتی قزوین برگزار شد
اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی، ضربه مهلکی به اقتصاد کشور می زند
اخذ مالیات بر ارزش افزوده از حلقه آخر، آثار و تبعات سوئی در پی دارد
بازگشت آرامش به مودیان مالیاتی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده
تبیین آثار مالیات بر ارزش افزوده
100 روز صد اقدام چهل و پنجمین اقدام
شفافسازی مبادلات اقتصادی با اجرای مالیات بر ارزش افزوده
مزایای مالیات بر ارزش افزوده
نقش مالیات بر ارزش افزوده در توسعه زیرساخت های شهری
نقش مالیات بر ارزش افزوده در توسعه زیرساخت های شهری
تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره زمستان سال 95 تا پایان فروردین 1396
پرداخت مالیات عامل شکوفایی زیرساخت ها و پویایی اقتصاد کشور است
ساختارمندی، چارچوبگرایی و قاعده مندی سه مشخصه نظام مالیاتی / درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده موجب تحرک و پویایی شهرداری ها ی سامان شده است
پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی گامی بلند در جهت خوداتکایی اقتصادی
مالیات پایه و اساس اقتصاد مقاومتی/ فرهنگ پرداخت مالیات باید در جامعه نهادینه شود
صندوقهای مکانیزه، بسترساز اجرای کامل مالیات بر ارزشافزوده
فردا،آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره زمستان 95
کوتاهی در وصول مالیات ظلم به فقرا است/ اگر مالیات جایگاه خود را پیدا کند خیلی از مشکلات جامعه حل می شود
نقش مالیات بر ارزش افزوده در برقراری عدالت
نقش مهم مالیات بر ارزشافزوده در توسعه شهرها و روستاها
پرداخت 197 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری و دهیاری ها
نقش مالیات بر ارزش افزوده در عرصه تولید و اشتغال
نقش مالیات بر ارزش افزوده در توسعه نظام سلامت کشور
مزایای مالیات بر ارزش افزوده برای سیستم اقتصادی کشور
واریز 13 هزار میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری ها و دهیاری ها در سال 95
مراحل هفت گانه فراخوان مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده و رفاه اجتماعی
استرداد مالیات بر ارزشافزوده به صادرکنندگان
شفافیت اقتصادی ثمره اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده هم گام با توسعه پایدار
نقش مالیات بر ارزش افزوده در مقابله با اقتصاد زیر زمینی
اجرای پروژه عمرانی از محل مالیات بر ارزش افزوده
فردا آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار 96
دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کارتخوانها صحت ندارد
نشست هم اندیشی مدیر کل امور مالیاتی با مدیر کل راهداری و اعضای کانون حمل ونقل جاده ای استان مازندران
مزایای مالیات بر ارزش افزوده
تحقق 92 درصدی وصولی مالیات بر ارزش افزوده در 4 ماهه نخست امسال
تامین درآمدهای مالیاتی پایدار با تکیه بر مالیات بر ارزش افزوده
تخصیص بیش از 223 میلیارد ریال عوارض وصولی مالیات بر ارزش افزوده به شهرداریها و دهیاریهای استان
15مهرماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه ارزش افزوده دوره تابستان96
15 مهر آخرین فرصت مودیان مالیات بر ارزش افزوده جهت ارائه اظهارنامه تابستان 96
رشد 58 درصدی مالیات پرداختی به شهرداری و دهیاریهای استان در شش ماهه نخست سالجاری
دوره آموزش رایگان مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده جهت 50 نفر از اعضای صنف باتری با حضور اسمعیل بخش معاون درامدهای مالیاتی مرکز استان
نبود بانک اطلاعاتی بزرگترین دغدغه نظام مالیاتی است
مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره زمستان سال 96 تا پایان فروردین 97 تمدید شد
مالیات بر ارزش افزوده، موجب پیشبرد پروژه های عمرانی میشود
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی: یکی از مزیتهای مهم مالیات بر ارزش افزوده در مقایسه با مالیات های دیگر، نظام خودکنترلی آن است.
نشست هم اندیشی بررسی موانع و مشکلات شهردارهای استان تهران با رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران برگزار شد
امکان پذیرش اظهارنامه آن دسته از مودیانی که موفق به ثبت اینترنتی نگردیده اند درلحظات پایانی 15 دی ماه
بررسی آثار پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در جامعه
مالیات بر ارزش افزوده و توسعه کشور
پرداخت بالغ بر یک هزار و 12میلیارد ریال عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداریها و دهیاری های استان
تکلیف مودیان مالیات بر ارزش افزود در صورت عدم احراز انجام معامله مشخص شد
مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده دوره زمستان سال گذشته تاپایان فروردین ماه تمدید شد
مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده واصلاحات بعدی آن تمدید شد
معافیت مالیات برارزش افزوده سازمانهای وابسته به شهرداری
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی: تهیه و نصب پکیج های برق خورشیدی و مخازن ذخیره آب و همچنین بهسازی و مرمت چاه های مالداری از محل مالیات بر ارزش افزوده
حجت الاسلام سیدمحمد باقر عبادی: یکی از راه های مهم مقابله با مفاسد اقتصادی، توسعه دولت الکترونیک و شفاف سازی است.
15 تیرماه آخرین مهلت ارائه الکترونیکی مالیات برارزش افزوده دوره بهار 98
15 مهرماه آخرین مهلت ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیات برارزش افزوده دوره تابستان
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی: واریز بیش از 584 میلیارد ریال به حساب شهرداری ها، دهیاری ها، مناطق فاقد دهیاری و مناطق عشایری استان
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی: در سال گذشته بیش از 45 درصد درآمدهای مالیاتی استان از محل عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بوده است.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی: واریز بیش از 1120 میلیون ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیر ساختهای ورزش بویژه در حوزه معلولین و جانبازان استان در آذرماه سال جاری
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی: رویکرد و تأکید مستمر سازمان امور مالیاتی کشور همواره بر وصول مالیات عادلانه و حقه و همچنین حمایت همه جانبه از تولید و اشتغال داخلی بوده و هست.
تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تا پایان اردیبهشت ماه 99
مدیر کل امور مالیاتی استان بوشهر: 15 شهریور ماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار 99
مدیر کل امور مالیاتی استان بوشهر خبر داد: 15 مهرماه،آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
مسئول روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان زنجان: مالیات بر ارزش افزوده راهی برای اصلاح الگوی مصرف
سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
سایر سامانه ها...
دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
سایر صفحات...
آدرس: میدان امام خمینی، خیابان صور اسرافیل خیابان داور، سازمان امور مالیاتی کشور
کد پستی : 1114943661
صندوق پستی : 1651- 11115
تلفنخانه 39903990
کلیه حقوق این سامانه برای سازمان امور مالیاتی کشور محفوظ می باشد.
سازمان امور مالیاتی کشور همواره از پیشنهادات و انتقادات سازنده شما مودیان گرامی استقبال می نماید.
بازدید امروز: 18092 بازدید کل: 37503361
intamedia.ir © 2019
لطفا کمی صبر کنید...