به گزارش رسانه مالیاتی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمانهای ذیربط، مجموعهای از اقدامات اثربخش و تاثیرگذار در رعایت حقوق شهروندی دولت یازدهم را براساس شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در قالب 100 روز صد اقدام رونمایی میکند. سازمان امور مالیاتی کشور نیز همگام با سایر سازمانها و مجموعههای ذیربط وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام به نشر و اطلاع رسانی این اقدامات نموده است که با هدف تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی شفاف، بهینه و اثربخش به مردم شریف ایران صورت میپذیرد. درگام نود و سوم، به معرفی«انتشار رتبه بندی ها برای ورود شرکتهای دولتی به اتاق شیشه ای» میپردازیم:
انتشار رتبه بندی ها برای ورود شرکتهای دولتی به اتاق شیشه ایمهمترین هدف در هر سرمایهگذاری، کسب سود و نخستین و اصلیترین ملاک ارزیابی هر فعالیت اقتصادی سودآوری آن است. از اینرو معیارهای و مشخصههای زیادی برای ارزیابی شرکتها وجود دارند. البته این معیارها بیشتر در رابطه با بنگاههای خصوصی صدق میکند و در بنگاههای دولتی تمرکز به جای سودآوری بر استفاده بهینه از منابع عمومی در ارائه خدماترسانی است. بسیاری از شرکتهای دولتی اساسا با هدف سودآوری تأسیس نشدهاند و زیانده بودن آنها قطعی است که از جمله آنها میتوان به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران اشاره کرد که وظیفه اصلی آن پرداخت یارانه به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است. با این وجود انتشار گزارش ارزیابی و رتبه بندی شرکت های دولتی در جهت شفاف شدن عملکرد این شرکت ها و دسترسی عموم به این اطلاعات ذی قیمت برای وزارت امور اقتصادی و دارایی که قائل به شیشه ای شدن فضا است، اهمیت ویژه ای دارد. در حالحاضر ارزشیابی عملکرد شرکتهای دولتی در حد فاصل سالهای 1388 تا 1390 منتشر شده و به زودی نسخه مربوط به بازه زمانی 1391 تا 1394 نیز توسط دفتر امور شرکتهای دولتی منتشر خواهد شد.
حساسیت عمومی به کارآیی دولتی هابنابراین آنچه که در ارزیابی شرکتهای دولتی مدنظر است عموما با اهداف ارزیابی شرکتهای خصوصی متفاوت است. هرچند بسیاری از شرکتهای دولتی نیز وجود دارند که سودده هستند و یا در نقطه سربهسری قرار گرفتهاند. البته با توجه به حجم عظیم منابع عمومی جاری در شرکتهای دولتی و اختصاص 70 درصد از حجم بودجه به این بخش، حساسیت بسیار زیادی از سوی افکار عمومی و کارشناسان در زمینه عملکرد این شرکتها وجود دارد که انتشار ارزیابی عملکرد این شرکت ها می تواند یک ابزار نظارتی کارآمد باشد. از اینرو گزارشگیری مالی و ارائه اطلاعات در زمینه عملکرد مالی بنگاههای اقتصادی دولتی در تصمیمگیری همه فعالان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در راستای اهدافی چون مدیریت کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور، افزایش کارایی در استفاده از منابع عمومی، اصلاح ساختار دستگاهها و موسسات دولتی و همچنین رشد سریع در زمینههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، توسعه پایدار اقتصادی و در نهایت نیل به عدالت اجتماعی تأثیر فراوان دارد.
محورهای ارزیابی و رتبه بندییکی از اقدامات مهمی که برای نخستین بار در وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم و معاونت امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی و دفتر امور شرکتهای دولتی صورت گرفته انتشار کتاب ارزشیابی عملکرد و رتبهبندی بنگاههای اقتصادی دولتی است. نکته ارزشمند این است که آمار مربوط به اقلام مختلف حسابهای مالی این شرکتها در معرض عموم و در پایگاه اطلاعرسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته و همه میتوانند آن را بررسی کنند. این گزارش براساس اقلام مختلف ترازنامه و صورت های مالی این شرکتها منتشر شده و لیست کاملی از عملکرد تمام شرکتهای دولتی تهیه دیده شدهاست. در حالحاضر ارزشیابی عملکرد شرکتهای دولتی در حد فاصل سالهای 1388 تا 1390 منتشر شده و به زودی نسخه مربوط به بازه زمانی 1391 تا 1394 نیز توسط دفتر امور شرکتهای دولتی منتشر خواهد شد. همانطور که گفته شد این گزارشها شامل رتبهبندی شرکتهای دولتی بر مبنای اقلام و نسبتهای مالی مختلف از جمله رتبهبندی بر پایه داراییها، بدهیها، حقوق صاحبان سهام، هزینه کل، فروش/درآمد، سود/زیان، بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت بدهی و بازده فروش است. همچنین به کمک گزارشهای نموداری منتشر شده که به تفکیک شرکتها ارائه شدهاست میتوان به بررسی وضعیت افزایش و یا کاهش اقلام و نسبتهای مالی آنها طی سالهای مختلف پرداخت. «شفافیت»که همواره در سالهای گذشته به عنوان گوهری گمشده در بررسی عملکرد شرکتهای دولتی عنوان میشد، بزرگترین دستاوردی است که از این گزارشها حاصل شدهاست. تهیه و ارائه گزارش رتبهبندی شرکتها بر پایهی اقلام و نسبتهای مالی و همچنین نمودارهای مربوط به روند افزایش و کاهش اقلام و نسبتهای مالی در طی سالهای مختلف میتواند در شفافسازی وضعیت مالی شرکتها کمک نماید. ضمن اینکه دستگاه میتوانند عملکرد خودشان را طی سالها مورد ارزیابی و سنجش قرار داده و همچنین عملکرد خود را با دستگاههایی که از نظر موضوع فعالیت همگن هستند مورد مقایسه قرار دهند.
برترین شرکتهای دولتی براساس داراییها
از سال 1388 تا 1394 :
1388
| 1389
| 1390
| 1391
| 1392
| 1393
| 1394
|
1)شرکت ملی نفت
| 1)شرکت ملی نفت
| 1)شرکت ملی نفت
| 1)شرکت ملی نفت
| 1)شرکت ملی نفت
| 1)شرکت ملی نفت
| 1)شرکت ملی نفت
|
2)بانک ملی ایران
| 2)بانک ملی ایران
| 2)بانک ملی ایران
| 2)بانک ملی ایران
| 2)بانک ملی ایران
| 2)بانک ملی ایران
| 2)بانک ملی ایران
|
3)شرکت ملی پالایش
و پخش
| 3)توانیر
| 3) بانک مسکن
| 3) بانک مسکن
| 3) بانک مسکن
| 3) بانک مسکن
| 3) بانک مسکن
|
برترین شرکتهای دولتی براساس بدهیها از
سال 1388 تا 1390 :
1388
| 1389
| 1390
|
1) صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی
| 1) صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی
| 1) صندوق توسعه صنایع دریایی
|
2) شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی
| 2) شرکت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
| 2) شرکت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
|
3) شرکت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
| 3) صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک
| 3) صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک
|
برترین شرکتهای دولتی براساس حقوق صاحبان
سهام از سال 1388 تا 1390 :
1388
| 1389
| 1390
|
1) شرکت ملی نفت
| 1) شرکت ملی نفت
| 1) شرکت ملی نفت
|
2)ایمیدرو
| 2)ایمیدرو
| 2) شرکت مدیریت منابع آب
|
3) شرکت ملی گاز
| 3) توانیر
| 3) شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
|
برترین شرکتهای دولتی براساس هزینه کل از
سال 1388 تا 1390 :
1388
| 1389
| 1390
|
1) شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی
| 1) شرکت دخانیات ایران
| 1) صندوق توسعه صنایع دریایی
|
2) صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک
| 2) شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی
| 2) شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی
|
3) صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی
| 3) صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی
| 3) صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی
|
برترین شرکتهای دولتی براساس فروش/درآمد
از سال 1388 تا 1390 :
1388
| 1389
| 1390
|
1) شرکت ملی نفت
| 1) شرکت ملی نفت
| 1) شرکت ملی نفت
|
2) ایدرو
| 2) توانیر
| 2) شرکت ملی گاز
|
3) ایمیدرو
| 3) ایمیدرو
| 3) شرکت ملی صنایع پتروشیمی
|
برترین شرکتهای دولتی براساس سود/زیان از
سال 1388 تا 1390 :
1388
| 1389
| 1390
|
1)شرکت ملی نفت
| 1)شرکت ملی نفت
| 1)شرکت ملی نفت
|
2) مخابرات
| 2) ایمیدرو
| 2) توانیر
|
3) ایدرو
| 3) شرکت ملی صنایع پتروشیمی
| 3) شرکت ملی صنایع پتروشیمی
|
برترین شرکتهای دولتی براساس بازده
دارایی از سال 1388 تا 1390 :
1388
| 1389
| 1390
|
1) سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان
| 1) شرکت نمایشگاههای بینالمللی
| 1) سازمان خصوصیسازی
|
2) بیمه خدمات درمانی
| 2) شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیکی خاک
| 2) شرکت نمایشگاههای بینالمللی
|
3) شرکت نمایشگاههای بینالمللی
| 3) سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی
| 3) توانیر
|
برترین شرکتهای دولتی براساس بازده حقوق
صاحبان سهام از سال 1388 تا 1390 :
1388
| 1389
| 1390
|
1) سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان
| 1) سازمان خصوصیسازی
| 1) سازمان خصوصیسازی
|
2) شرکت نمایشگاههای بینالمللی
| 2) شرکت نمایشگاههای بینالمللی
| 2) توانیر
|
1) سازمان خصوصیسازی
| 3) بیمه ایران
| 2) شرکت نمایشگاههای بینالمللی
|
برترین شرکتهای دولتی براساس نسبت بدهی
از سال 1388 تا 1390 :
1388
| 1389
| 1390
|
1) صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی
| 1) صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی
| 1) صندوق توسعه صنایع دریایی
|
2) شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی
| 2) شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی
| 3) شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
|
3) شرکت فرودگاههای کشور
| 3) شرکت فرودگاههای کشور
| 3) شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی
|
برترین شرکتهای دولتی براساس بازده فروش
از سال 1388 تا 1390 :
1388
| 1389
| 1390
|
1) صندوق ضمانت سرمایهگذاریکوچک
| 1) شرکت سرمایهگذاریهای خارجی ایران
| 1) توانیر
|
2) شرکت ملی پالایش و پخش
| 2) صندوق ضمانت سرمایهگذاریکوچک
| 2) شرکت سرمایهگذاریهای خارجی ایران
|
3) صندوق ضمانت صادرات ایران
| 3) سازمان خصوصیسازی
| 3)سازمان خصوصیسازی
|