مالیات، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی

مالیات، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی
چاپ مطلب

هدف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد بستر مناسب برای حرکت اقتصاد ایران در یک مسیر رشد پایدار است. برنامه ریزی بر مبنای اقتصاد مقاومتی، ایجاب می کند با هر گونه عوامل برهم زننده رشد پایدار برخورد شود و راهبردهای برنامه به گونه ای انتخاب شود که خطر پذیری ها و نااطمینانی های تحقق اهداف آن به حداقل برسد. بررسی عملکرد اقتصاد ایران طی دهه های اخیر نشان می دهد که اقتصاد ایران از نوسانات بالایی برخوردار است و این نوسانات به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله ناشی از تحریم های اقتصادی است. از این رو جایگزین کردن درآمدهای ثانوی از جمله مالیات و رونق صنعت گردشگری به جای درآمدهای نفتی از راه حلهای اقتصاد مقاومتی و گنجاندن آن در برنامه ششم توسعه است.
از این رو افزایش درآمدهای مالیاتی در این مقطع از اقتصاد ایران با جدیت در حال پیگیری است و دولت با شناسایی بخش‌های مالیات‌گریز و جلوگیری و محدود کردن راه‌های فرار مالیاتی و حذف معافیت‌های مالیاتی از برخی ارگان‌ها می‌تواند درآمد خود را افزایش دهد تا بهتر بتواند درآمد و هزینه خود را مدیریت کرده و عدالت اجتماعی را اجرایی کند. در حالت کلی برای اجرای عدالت اجتماعی، سیستم مالیات باید براساس میزان درآمد باشد. دولت باید برای شفافیت اقتصادی و شفافیت سیستم مالیاتی کشور به‌صورت کارآمد از صاحبان سرمایه و از تمامی کسانی که فعالیت اقتصادی دارند، مالیات واقعی اخذ کند.
از این رو نمایندگان مجلس با تصویب ماده 6 از لایحه برنامه ششم توسعه تصویب کردند که طی سال‌های اجرای این برنامه برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح و یا معافیت مالیاتی جدید طی سالهای اجرای برنامه ممنوع است.
در شرایط فعلی این کاهش معافیتی به هرحال می‌تواند گره‌ای از گره‌های کور اقتصادی در کشور را باز کند و مالیات گرفتن از تمامی ارگان ها باعث افزایش توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه می‌شود.
در ماده 6 لایحه برنامه ششم توسعه به منظور تحقق صرفه جویی در هزینه های عمومی، اصلاح نظام درآمدی دولت و همچنین قطع وابستگی بودجه به نفت تا پایان برنامه تصمیم بر این شد:
1- برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح و یا معافیت مالیاتی جدید طی سالهای اجرای برنامه ممنوع است.
2- عوارض موضوع ماده (38) قانون مالیات بر ارزش افزوده و بندهای آن و نیز عوارض آلایندگی موضوع تبصره (1) ماده مذکور و عوارض ارزش افزوده گاز طبیعی و عوارض شماره گذاری خودروها در مورد بندهای الف، ب و ج توسط سازمان مالیاتی کشور توزیع شود.
3- در این مورد سازمان مالیاتی کشور عوارض وصولی را با رعایت ترتیبات قانونی و پس از کسر وجوه مقرر در قانون مذکور و واریز به حساب تمرکز آن استان نزد خزانه داری کل کشور از طریق حساب رابطی که بنا به درخواست سازمان امور مالیاتی کشور توسط خزانه داری کشور افتتاح می گردد، به نسبت 70 درصد شهرها و 30 درصد روستاها و براساس شاخص جمعیت به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز می کند.
همچنین عوارض موضوع بندهای ب، ج، د ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره گذاری خودروها به حساب تمرکز وجوه نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود، وجوه مذکور حداکثر تا 15 ماه بعد به نسبت 12 درصد سهم کلانشهرها، 53 درصد سایر شهرها و 35 درصد روستاها و مناطق عشایری، براساس شاخص هایی که به موجب دستورالعملی که توسط سازمان برنامه، بودجه و وزارت کشور ابلاغ می شود محاسبه و بین شهرداری ها و دهیاری ها توزیع می شود.
همچنین 30 درصد عوارض ارزش افزوده موضوع این بند دریافتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی شهرستانها برای تامین زیرساخت ها و ارایه خدمات در آنها و تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرک ها و نواحی صنعتی استان، در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قرار می گیرد و پنج درصد از مبلغ سهم 30 درصد شهرک های استان جهت ارایه خدمات مربوطه در همان شهرک ها در اختیار شرکت های خدماتی موضوع قانون نحوه واگذاری، مالکیت و اداره امور شهرک های صنعتی مصوب 1387 قرار می‌گیرد.
عوارض آلودگی واحدهای تولیدی نیز در هر شهرستان به نسبت جمعیت بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های همان شهرستان توزیع می‌گردد.
کاهش معافیت‌های مالیاتی قرار است در 5ساله برنامه ششم روی دهد. به جز این نهادها و ارگان‌های خاص، متاسفانه در کشور با فرار مالیاتی نیز روبرو هستیم که در صورت پیشگیری از این فرارهای مالیاتی و همراه آن کاهش معافیت‌های مالیاتی نهادهای خاص به نظر می‌رسد بتوان درآمدهای مالیاتی را به طرز چشمگیری در سال افزایش داد.
در واقع جایگاه مالیات در اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر تکانه ها و اختلال های آسیب زننده داخلی و خارجی، بویژه تحریم های بین المللی است تا زمینه را برای دستیابی ایران به پیشرفت های پایدار اقتصادی فراهم نماید. از این رو هم اکنون سازمان امور مالیاتی عزم خود را جزم کرده است که بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و اجرای عدالت مالیاتی، با گسترش پایه های مالیاتی، کاهش معافیتها و شناسایی متخلفان، درآمدهای مالیاتی را به عنوان جایگزینی پایدار برای درآمدهای نفتی و استقلال اقتصادی کشور به منصة ظهور برساند.



تاریخ یادداشت: 1395/12/15
کلمات کلیدی: مالیات اقتصاد مقاومتی برنامه ششم توسعه  

پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دادستانی انتظامی مالیاتی
دفتر مرکزی حراست
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی