شرح وظایف دفتر فنی و اعتراضات مودیان
چاپ مطلب

امور فنی، تطبیق و تدوین مقررات
1. بررسی ابهامات و مسائل مالیات برارزش افزوده مطرح شده از جانب مودیان و تهیه پاسخ مناسب به آنان و انتشار آنها در صورت لزوم;
2. جمع بندی مستمر نظرات مودیان در مورد مقررات و قوانین جهت بررسی امکان اصلاح و ابهام زدایی از آنها;
3. جمع آوری آمار و اطلاعات و شاخص های اقتصادی مورد نیاز و نیز شاخص های مرتبط با عملکرد واحدهای اقتصادی تولیدی و خدماتی;
4. بررسی و اظهار نظر درخصوص نصابهای مالیاتی و جداول استهلاکات مالیاتی و ارائه پیشنهادات لازم;
5. بررسی و تهیه پاسخ لازم به سوالات، ابهامات و استعلامات مراجع مختلف درخصوص تعیین ضرایب، ارزش گذاری و سایر امور مربوط در حوزه های کاری مرتبط;
6. هماهنگی درخصوص تهیه، تدوین، چاپ، تکثیر، توزیع و ارسال مجموعه های مرتبط با فهرست کالاها و خد مات مشمول مالیات و عوارض و جداول مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری، انواع خودروها، کالاها و خدمات معاف و غیره;
7. مطالعه، بررسی و امکان سنجی در رابطه با تنظیم نرخ جریمه دیرکرد پرداختهای معوق، مساوی یا بیشتر از نرخ بهره بازار;
8. مطالعه و تحقیق و ارائه پیشنهاد در مورد هزینه های قابل قبول و حد نصابهای قانونی;
9. تنظیم آئین نامه ها و دستور العمل های تفصیلی مدون در ارتباط با مواد قانون که در آن تاکید به تدوین آئین نامه یا بخشنامه عملیاتی شده است.
10. همکاری با حسابرسان در مورد شناسایی انواع فرارهای مالیاتی و راههای مقابله با آن و تهیه دستور العمل و راهنما برای اجرای واحدهای عملیاتی;
11. جمع آوری، تجزیه و تحلیل و بررسی آمار و اطلاعات مربوط به قیمت انواع خودرو، ماشین آلات راهسازی و کشاورزی و موتورسیکلت (اعم از تولید داخل و وارداتی) از مبادی قانونی با تکیه بر ارزش اعلام شده توسط شرکتهای تولیدی و نمایندگی رسمی آنها و همچنین اعلام گمرک ج.ا.ایران;
12. تهیه و تدوین جداول ارزش انواع خودرو، ماشین آلات راهسازی و کشاورزی و موتور سیکلت (اعم از تولید داخل و وارداتی) مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال، مالیات و عوارض شماره گذاری، عوارض سالیانه و حق الثبت و ارائه جهت تصمیم گیری به مقامات مافوق;
13. تهیه پیش نویس دستورالعمل و مقررات استفاده از جداول ارزش;
14. هماهنگی در خصوص تدوین، تکثیر و ارسال جداول ارزش خودروهاو ماشین آلات مبنای محاسبه مالیات، عوارض و حق الثبت;
15. پاسخگوئی به استعلامات صورت گرفته در خصوص بهای فروش و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی برخی از انواع خودرو های جدید که بعد از مهلت مقرر در تبصره 6 ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده تولید و یا به کشور وارد میشود.
16. پاسخگوئی به هر گونه ابهام در خصوص موارد یاد شده و مقررات قانونی مربوط;
امور اعتراضات و دادرسی
1. بررسی و مطالعه پیش نویس لوایح قانونی، تصویب نامه ها، آئین نامه های تهیه شده توسط واحدهای تخصصی معاونت مالیات برارزش افزوده ارجاعی از طرف مقام مافوق و اظهار نظر نسبت به آنها;
2. بررسی قوانین و مقررات ناظر بر وظایف معاونت مالیات برارزش افزوده با توجه به اهداف و استراتژیهای تعریف شده در سند چشم انداز 20 ساله کشور و قوانین پنجساله و ارائه پینشهادهای لازم جهت اصلاح آنها به معاونت مالیات برارزش افزوده;
3. طبقه بندی قوانین، تصویب نامه ها، آئین نامه ها و اساسنامه ها و تصمیمات قانونی جهت تدوین قوانین و مقررات;
4. تهیه مجموعه قوانین و مقررات مالیات برارزش افزوده و بهنگام نگهداشتن آنها;
5. دریافت نسخه ای از لوایح و طرحهای مرتبط در دست بررسی کمیسیونهای مختلف یا جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و ارسال آنها به واحدهای مختلف جهت کسب نظر تخصصی آنها;
6. همکاری و هماهنگی با دفتر حقوقی سازمان درخصوص انجام امور معاونت مالیات برارزش افزوده در رابطه با دعاوی و شکایات علیه اشخاص و سازمان، شرکت در جلسات دادگاهها و دفاع ازآنها درمرحله بدوی و تجدید نظر در مراجع قضایی اعم از عمومی، اختصاصی و دیوان عدالت اداری به نمایندگی از طرف اشخاص یا معاونت مالیات برارزش افزوده;
7. اقدام به وصول مالیاتها و مطالبات معاونت مالیات برارزش افزوده از طریق مراجع قضایی و پاسخ به اینگونه شکایات در دیوان عدالت اداری و سایر مراجع صالحه ;
8. مشاوره و اظهار نظر حقوقی و قضایی مورد درخواست واحدهای تابعه معاونت مالیات برارزش افزوده کشور;
9. اظهار نظر نسبت به عملکرد مامورین مالیات برارزش افزوده با توجه به ارزیابی اطلاعات مربوط به پرونده های مطرح شده در واحد دعاوی و پیگیری اعتراضات;
10. برگزاری جلسات هماهنگی و ارشادی ماهانه برای نمایندگان واحد دعاوی و پیگیری اعتراضات و کارشناسان جهت اتخاذ رویه یکسان;
11. نظارت برانجام امور اجرائیات توسط واحدهای دعاوی و پیگیری اعتراضات در سراسر کشور;
12. تهیه و تنظیم گزارشهای عملکرد حاصل از فرآیند انجام امورمربوط به واحد دعاوی و پیگیری اعتراضات به منظور اصلاح فرآیندهای مزبور;
13. ارائه پیشنهاد برای اصلاح قوانین و مقررات، دستور العمل ها و بخشنامه ها و فرمهای مورد عمل بر مبنای ارزیابی انجام شده;
14. دریافت و بررسی پیشنهادهای واحدهای اجرایی جهت بهبود عملکرد واحد دعاوی و پیگیری اعتراضات و انجام آنها در فرآیند و دستور العمل های اجرایی;
15. توزیع نشریات ماهانه برای نمایندگان و کارشناسان رسیدگی کننده در رابطه با وظایف ایشان;


پرتالهای سازمان امور مالیاتی کشور

اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی
اداره کل امور مالیاتی اردبیل
اداره کل امور مالیاتی اصفهان
اداره کل امور مالیاتی البرز
اداره کل امور مالیاتی ایلام
اداره کل امور مالیاتی بوشهر
اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری
اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی
اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی
اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی
اداره کل امور مالیاتی خوزستان
اداره کل امور مالیاتی زنجان
اداره کل امور مالیاتی سمنان
اداره کل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
اداره کل امور مالیاتی فارس
اداره کل امور مالیاتی قزوین
اداره کل امور مالیاتی قم
اداره کل امور مالیاتی گلستان
اداره کل امور مالیاتی گیلان
اداره کل امور مالیاتی لرستان
اداره کل امور مالیاتی مازندران
اداره کل امور مالیاتی مرکزی
اداره کل امور مالیاتی هرمزگان
اداره کل امور مالیاتی همدان
اداره کل امور مالیاتی کردستان
اداره کل امور مالیاتی کرمان
اداره کل امور مالیاتی کرمانشاه
اداره کل امور مالیاتی کهکیلویه و بویر احمد
اداره کل امور مالیاتی یزد
امور مالیاتی شهر و استان تهران
ایثارگران
بسیج سازمان امور مالیاتی کشور
حراست
خدمات مودیان
دادستانی انتظامی
دفتر آموزش
دفتر پژوهش
دفتر حقوقی
دفتر هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی
روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور
مرکز فناوری اطلاعات
مزایده ها و مناقصه ها
لیست اول پایین صفحات

سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی
بیانیه حریم خصوصی
بیانیه سطح توافق خدمات سازمان
شناسنامه خدمات سازمان امور مالیاتی کشور
سامانه مالیات بر ارزش افزوده
دفتر آموزش
دفتر خدمات مودیان
لیست دوم پایین صفحات

دفتر حقوقی
هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی